Hjælp til køb og salg af virksomhed

Sådan fungerer vores service

Indtast opgaven

Indtast din opgave i beregneren

Pris pr. mail

Du får din vejledende pris på en advokat pr. mail med det samme

Du ringes op

Vores rådgivere vil hjælpe dig videre med din opgave

Beregn prisen her

Det kræver grundig forberedelse, når en virksomhed skal overdrages fra en ejer til en anden - uanset om man er sælger eller køber.

Det er vigtigt, både som køber og sælger, at skabe sig overblik over samtlige forhold ifm. overdragelsen af virksomheden, heriblandt de økonomiske aspekter, overtagelsen af lejemål, finansiering, kontrakter mv.

Selv når salget af virksomheden sker ifm. et generationsskifte, og alle parter føler, at de kender virksomheden ind og ud, er det vigtigt at gøre forarbejdet, før noget skrives under. Det er bl.a. dette, som en advokat kan hjælpe dig med.

Advokathjælp ifm. køb eller salg af en virksomhed indebærer…

  • Due diligence: Due diligence er et juridisk begreb, der betyder, at alle dele af virksomheden gennemgås af en advokat i samarbejde med sælgeren før købet. I fællesskab gennemgås alle kontrakter, økonomiske aspekter, ansættelsesforhold osv. Formålet er at afdække mulige juridiske problemstillinger, som overdragelsesaftalen skal imødekomme.
  • Rådgivning ifm. medarbejdere: Når du overtager en virksomhed, så overtager du også virksomhedens medarbejdere. Advokaten kan rådgive dig ang. løn- og ferieforpligtelser, overenskomster, ansættelsesvilkår og afskedigelser.
  • Rådgivning ifm. finansiering: Advokaten kan rådgive dig mht. finansieringsformer og mulige risici og dermed hjælpe dig med at finde frem til den bedste finansieringsform. Advokaten kan også gennemgå lånedokumenter og udfærdige gældsbreve. Advokaten kan derudover stå for drøftelser med investorer og kreditorer m.fl.
  • Overdragelseskontrakten: Overdragelseskontrakten opridser vilkårene ifm. overdragelsen af aktier og aktiver i virksomheden. Advokaten kan udfærdige overdragelseskontrakten, så den klart opridser alle rettigheder og forpligtelser ifm. købet og salget af virksomheden. På den måde undgår man tvister og uenigheder i fremtiden.

Som udgangspunkt er det de færreste, der ikke søger rådgivning hos en advokat, når de køber en virksomhed. Gør man ikke forarbejdet grundigt, kan man nemlig komme til at investere i en usund virksomhed, spilde tid og penge på tvister eller komme til at handle i uoverensstemmelse med Overdragelseslovens bestemmelser.

← Tilbage til oversigten

advokat.prisberegning.dk